Vägen till det perfekta motivet

I din verksamhet som fotograf kommer du med åren lära dig vilka motiv som är just din styrka. Kanske kommer det visa sig genom att du får mer uppmärksamhet för vissa typer av foton än andra. Kanske kommer vissa av dina bilder väcka en starkare känsla i din mage än andra. Det lär du få se.

Alla fotografer har sin individuella stil och det gäller att komma underfund med vilken som är din. Men det är ingen brådska – alla mognadsprocesser måste få ta sin tid och saker som dessa är högst individuella. För vissa kan det handla om månader och för andra decennier. Det är dock inte så att snabbare är bättre. Under tiden själva processen äger rum fortsätter man ta starka och intressanta bilder. Uppskattade konstverk som dessutom lär sälja.

Frukten av hårt arbete är ju försörjningen. Dock är just fotografyrket extra utsatt för konkurrens. Det är också väldigt säsongsbetonat och man kan, om man har otur, behöva gå långa perioder utan vettiga och välbetalda projekt. För att då hålla företaget (och sitt privatliv) flytande kan det vara klokt att ordna så att man får checkkredit vilket är en beprövad metod för att ta sig vidare i verksamheten. Det har räddat många genom åren, vilket vi som fotoälskare ska vara väldigt tacksamma för. Om dessa fotografer hade gått i konkurs hade fotokonsten varit betydligt fattigare. Så tveka inte att be om hjälp när du behöver det.

Låt oss gå tillbaka till vägen till det perfekta motivet. Med tidens gång och ditt hårda arbete kommer din stil att formas. Du kommer märka vad din blick fastnar på när du rör dig i världen. Ett vackert träd med ett intressant fraktalmönster i grenarna eller kanske ett väderbitet och ålderstiget ansikte på en främling på gatan. Din intuition och konstnärliga känsla kommer guida dig framåt. Det gäller att våga lita på den. Så småningom kommer den leda till storverk, det kan vi lova.

En annan viktig sak att tänka på är sin publik. Man vill ju inte kasta pärlor åt svin, som det gamla ordspråket lyder. Det är centralt för din konstnärliga praktik och näringsverksamhet att du vet vilka som tilltalas av det du producerar. Hur du ska få reda på det måste du tänka ut själv. Ett sätt är att använda sig av enkätundersökningar på sin hemsida. Ett annat är att helt enkelt prata med besökare när man har utställning. Om man gör beställningsjobb och andra projekt får man helt enkelt vara lyhörd för vad kunden efterfrågar. Det är också en bra idé att verkligen ta tid till att analysera vad de tycker om bilderna. Färgerna, formerna, motiven, kompositionen och konceptet bakom. Prata med dem och var inte rädd för att ställa lite obekväma och till synes konstiga frågor. Till slut kommer detta arbete leda fram till det perfekta motivet.

Leave a Reply